Friday, July 4, 2008

"Assalamualaikum encik"




Bila ingatkan balik peristiwa ini,bertandang rasa lucu dan 'terkantoi'. Apa agaknya reaksi anda bila terkantoi dengan polis. Natijahnya tak pasal2 dapat card 'birthday' :) Bukan free tapi kena bayar. Memang pun pasal saya disaman dalam satu kejadian roadblock di suatu malam pada pukul 10.pm. Malam tu entah angin apa yang berkumpul dalam perut sampai terasa lapar. Saya tanpa segan silu terus lompat ke atas motor dan menuju dan melaju ke kedai. Kedai makan tu dekat je dengan rumak kakak saya. Sempat buat 2 3 lap (perlahan je) tup2 ada polis buat sekatan kat depan. Kantoi! memang panas2 la saya kena saman pasal saya tak pakai helmet plus tak ada lesen :).. Saya buatlah muka selamba dan tenang. Padahal jantung saya dah berdegup 80km/j. Tapi disebabkan jantung saya berdegup laju maka otak memberi isyarat pada sel2 untuk mengeluarkan hormon ' penenang.'




Maka ramailah yang disekat selain saya. Tapi sebelum seorang polis mengarahkan saya ke tepi, sempat saya bagi salam

"Assalamualaikum encik"

"dari mana bang?" tanya polis tu.(dia panggil saya abang walaupun dia lebih tua,tersengih saya)

"dari flat atas sana. nak turun cari makanan kat kedai bawah" jawab saya mesra

"mintak ic, lesen ada?"

sambil saya keluarkan ic saya kata " lesen tak ada encik"

"tak bawa ke memang tak da lesen"soal polis tu

dengan hati separuh tergelak saya jawab

" ehem, memang tak da lesen. pasal saya tak guna motosikal. motor ni abang ipar saya punya"



Polis itu pun mengambil Ic dan roadtax untuk diperiksa. Saya sabar menunggu. Pasal polis tu sedang menulis surat 'layang' seorang lagi budak motor.
Seorang polis menghampiri budak motor. Biasala disoal dan disiasat.

" Mana side mirror motor kau ni?" tanya polis

" eh, pecah la bang" jawapan back up

" tak payahla kau nak kelentong, kau ingat cakap ngan budak ke? Kau umur berapa?"


Dengan muka gelabah sebab terkantoi budak motor ni jawab.

"19 tahun"

" hah tau pun, bukan budak2 lagi nak kelentong2" marah polis tu


Itulah serba sedikit dialog yang saya dapat tangkap. Kini tiba giliran saya. Saya mendekati polis tu. Setiap soalan saya jawab dengan jujur. Tak ada guna nak kelentong. Komunikasi saya dengan polis tu berjalan dengan lancar. lemah dan lembut. tiada suara ditinggikan. Saya pun tidak terasa malu dan resah. Kami sempat berbual mesra :) Dia sempat tanya saya belajar kat mana,ambil kos apa. Saya memberi respon menyebabkan dia nak mendengar dan bagi feedback. Tangan dia cepat je menulis 'surat' saman tu.

'Pertemuan' selama 10 minit itu telah berjaya menyelamatkan saya. walaupun tidak semua tapi separuh. Tahu kenapa?


" sepatutnnya saya saman awak 2 kesalahan, tak ada lesen dan tak pakai helmet. Tapi tak pelah saya saman tak da lesen je" terang polis tu

Hati saya dah berbunga dah masa tu. Ialah 1 kesalahan 'dilupakan'. Selamat duit poket sebelah kiri,sebelah kanan conform akan hangus lepas ni.
Sebelum beredar saya sempat ucapkan terima kasih dan bagi salam.


Tahu tak apa pengajaran dari peristiwa ini. Itulah sihir komunikasi.Mulakan perbicaraan dengan bagi salam dahulu. Kerana salam itu mendoakan. Dan semua orang suka didoakan .Saya tak kata saya ni pandai berkomunikasi. Tapi malam tu saya agak bermulut manis. Saya ambil kesempatan masa dia mencatat saman untuk berbual2. Create temporary relationship. Dan bila disoal jawablah dengan jujur. Jangan sesekali kita mencari ruang untuk menipu. Kerana aura penipu jelas terpancar pada muka penipu. Jadi bersikap jujur boleh menyejukkan keadaan dan merubah keputusan.




Allah pemilik segala HATI :)




2 comments:

rohazi&adilah said...

Salamualaik..cian kat adik akak yer kena saman....so cepat2la ambul lesen pahni boleh la nak rempit...

Noorshella Che Nawi said...

=) haah..cepat amik lesen azam..hehee